ni äter torterade bebishöns, och tycker JAG är konstig.

När jag säger att jag inte vill äta kyckling med argumentet
"jag förstår inte hur någon vill äta något så litet, sött, och oskyldigt.", så himlar folk med ögonen.

Visst, ett djur är inte värdig ett liv mer pga. dess utseende, men ni äter ju hellre kyckling än kanin, eller hur?
Kanin går att tillaga och alla kaniner är inte husdjur.


Sedan finns det många som säger att kycklingar är som små höns, annars hade dom inte varit så stora.
Faktumet är att kycklingarna slaktas vid 32-39 dagars ålder,
och anledningen till att dom är så stora är att dom blir fullproppade med steroider och annan föda med uppsvällande effekt som rubbar deras hälsa totalt. Det är ju för fan tortyr. (som den mesta djuruppföddningen till människans fördel)
Tänk att en kyckling går från en liten gul dunboll till de feta grillade liken vi ser i affärerna på ca 35 dagar,
Det är allt annat än naturligt.







Under denna korta period som kycklingarna växer så blir det bara mer och mer trångt för dom.
I sverige får det vara 26-30 kilo fåglar per kvadratmeter.   
Miljön blir också sämre eftersom underlaget blir belagt med fågelbajs.
jävligt mycket fågelbajs som de går runt och lever i, eftersom de proppas med så mycket mat och har så lite utrymme.


Kycklig är så billigt och så vanligt eftersom det är så billigt och lätt att föda upp.
Det är INTE så att kycklingarna lever ute på en mysig bongård och matas med fågelfrö och kärlek i ett halvår.


Naturligt ska en höna ruva på sitt ägg och ta hand om sin lilla kycklingbebis när den växer upp.
I kycklingindustrin kläcks alla kycklingar föräldralösa innan de tillsammans med tusentals andra kycklingar transporteras till de stall där de ska leva sina korta, tråkiga och smärtsamma liv.






Jag förstår, respekterar och accepterar folk som äter kyckling,
men jag tycker att ni borde veta och bry er om var de kommer ifrån,
och jag blir irriterad när ni inte förstår mig och mitt val.

Kommentarer
Postat av: bella

Thumbs up för detta inlägg!

Peace!

2010-04-13 @ 05:44:23
URL: http://issie.blog.com
Postat av: Maja

Hej! Jag förstår dig precis. Jag är själv vegetarian och håller med dig. Det är även JÄTTEMÅNGA kycklingar som dör under alla transporter de åker. De slängs. Idiotiska grejer.

2011-09-09 @ 16:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0