De stora tankarna

Ventilationen susar. Kylskåpet surrar. Bilar kör förbi.
Personen ovanför går på toaletten.
Elementet låter på ett sätt jag inte kan förklara.
Väckningsalarmet går om fem timmar. Tre timmar. En timme.
Jag ligger helt blickstilla och blundar. Väntar på sömnen.
Men sömnen är som alla de män jag någonsin fallit för; Oberäknelig.

De små tankarna tillhör dagen.
Som att ett värmeljus kostar en krona styck på Coop Forum.
Som att det är väldigt halt utomhus och kläder, mat och fest.

Sedan faller kvällens mörker över mina tankar.
Det oändliga grubblet tar över mig fullständigt. Igen. 
Att sitta i soffan en vanlig kväll blir tortyr när de stora tankarna slagit mig.
Jag kan inte sluta tänka på livet och de stackars människorna.
och hur mycket jag än anstränger mig för att tänka lätt och glatt
så sjunker jag djupare och djupare.

Små glada stunder uppskattas kortvarigt, men jag glömmer aldrig tyngden.
Jag kan komma på mig själv med att skratta och i samma sekund tänka
"Hur fan kan jag skratta Världen är ond Människor dör Vad gör jag här?"
Mitt dåliga samvete plågar oavbrutet.

Det är allra värst om natten i min lägenhet.
Alla ljud psykar mig till galenskap och ensamheten spyr på mig.
Sömnen hånflinar åt mig där jag ligger naken, stilla och väntar. Håller andan. Blundar.
Det känns som att jag har genomskådat världen, att jag insett Sanningen
och att allt annat är falskhet och lögner. En diskret fasad av det hemskaste.
Men jag vet att det är fel. Jag är inte korkad. Bara rubbad.
Och fruktansvärt trött.


Hoppas sömnen kommer snart så jag slipper tänka.
Jag tror jag håller på att bli galen.



Kommentarer
Postat av: emilia

jag har ju alltid läst dig och av dig och allt annat jag någonsin läst har jag aldrig läst något jag kunnat relatera så mycket till mitt eget liv. hade jag kunnat skriva som dig hade jag skrivit det sådär. så jävla vackert, naket, svart. jag kan inte beskriva det, är bara så jävla berörd

2011-01-17 @ 15:12:12
URL: http://oxfordcommaz.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Aaah kom du ihåg i början när vi började umgås och du sa att du aldrig haft ångest eller mått direkt psykiskt dåligt hehe.



Men typ exakt som du skriver ovan var det jag syftade på och försökte förklara. Den dagliga ångesten haha.

Och när man kommer på att ingenting är vad man trott att det var, när det naiva försvinner och grundpelarna rasar samman framför ens ögon. När man fattar att människor är svin och aldrig kommer vara något annat, allting är korrupt, arrangerat och fucked up. Hepp

2011-01-21 @ 17:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0