Jag älskar att vara tjej


Mitt tålamod är väldigt kort med tjejer som totalt skiter i jämställdhet
med motiveringen "Men jag trivs ju jättebra med att vara tjej!"
Självklart gör du det! Fina klänningar och betalda drinkar liksom. 


Själv är jag livrädd för att bli våldtagen varje gång jag går ensam en kväll
och jag förväntas vara dålig på sport, teknik och allmänt mindre smart än killar.
När jag fött barn måste jag amma så brösten värker och blir hänginga,
sedan blir jag sliten, rynkig och knubbig av all stress och press. Då anses jag vara ful 
och genomgår kanske svindyra, smärtsamma operationer för att få ett högre värde.

Jag jämför mig med ideal som ger mig ångest efter varje gång jag ätit.


Om jag jobbar skiten ur mig och gör ett svinbra arbete till skolan
så får jag hälften så mycket beröm som en kille som gjorde det hälften så bra.  

I högstadiet tafsar killar och ger mig kommentarer om mina bröst och min rumpa.
Det ger mig ett sånt obehag att jag har hoodie fast det är 26 grader varmt utomhus.
Då ignorerar killarna mig eftersom jag plötsligt inte är ett sexobjekt längre,
och därmed värdelös.
När jag går till kuratorn rycker hon på axlarna
- Killar är såna i den åldern. Det går nog över! säger hon.  



Och så vidare i all oändlighet. Men det är det väl värt? 
Själv offrar jag gärna några sliskiga drinkar för rättvisa och respekt.
Då kan jag luta mig tillbaka och njuta av min choklad ifred.




For the same reason little kids say, " It's not fair!!! "
/Gloria Steinem



Kommentarer
Postat av: Sebastian

Du överdriver så att jag blir arg. Du vet ingenting om hur det är att vara kille. Håll käften.

2011-05-11 @ 18:38:45
Postat av: Melissa

Och du vet ingenting om hur det är att vara tjej, så vem ska hålla käften från första början?

2011-05-11 @ 18:41:19
URL: http://ausikts.blogg.se/
Postat av: Anonym

DU vet inte ett skit om hur det känns att vara en kille. Jag är minst lika rädd som dig för att bli nedslagen eller våldtagen när jag går ute ensam.

JAG förväntas vara bra på sport och vara stark trots att jag inte är det. JAG förväntas vara stor och ha snygg kropp. Det har jag inte. Därför räknas inte jag. Som så många andra killar. JAG som kille jämför mig med ideal som får mig att önska att jag vore tjej istället. Jag som kille jämför mig med ideal som får mig att vilja börja styrketräna 7 dagar i veckan och börja med steroider.

Tjejer kommenterar på högstadiet om hur mesig och klen jag är vilket får mig att bära stora hoodies, vilket får de att fortsätta ännu mer. Tror du kuratorn eller lärare bryr sig om att några fjortistjejer ger elaka kommentarer?



Och så vidare i all oändlighet. Sluta få dig själv och alla kvinnor i hela världen att låta som offer. DU har aldrig levt som kille. DU vet inte hur det är. Jag önskar precis lika mycket som att du var en kille att jag var en tjej. DU kan inte bestämma att det bara är sämre att vara tjej. Du vet ingenting förutom dig själv och ditt eget liv. Så lägg bara ner alltihopa.

2011-05-11 @ 19:10:10
Postat av: DeaZ

Är faktiskt också rädd för att bli nedslagen, rånad eller våldtagen på kvällarna.

Som kille blev man inte tafsad på på högstadiet utan istället slagen och sparkad

2011-05-11 @ 20:13:59
Postat av: Melissa

Det ni inte förstår är att texten handlar om Jämställdhet och att Jämställdhet är bra för alla. Jag berättar utifrån en tjejs perspektiv eftersom jag är tjej. Ni skriver som om jag har påstått att killar alltid har det prima. Det har jag aldrig skrivit. I en jämställd drömvärld särbehandlas man inte efter sitt kön och har inte specifika förväntningar att leva upptill på grund av sitt kön. Jämställdhet/feminism och manshat är inte samma sak. När ska ni fatta det och sluta dra egna trångsinta slutsatser.

2011-05-11 @ 23:28:14
URL: http://ausikts.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är väl snarare du som är trångsynt. Du målar ju själv ut tjejer som offer i det här inlägget. Dig själv, just för att du är tjej. Då borde ju snarare inlägget handla om dig själv som person, dina förväntningar på dig just för att du är du. Inte för att du är tjej. Det du snackar om är inte jämställdhet eller feminism. Du överdriver. Du drar dina helt egna slutsatser som du endast kan basera på dina egna erfarenheter som människa. Inte som kvinna.

2011-05-12 @ 11:56:40
Postat av: f

"Om jag jobbar skiten ur mig och gör ett svinbra arbete till skolan

så får jag hälften så mycket beröm som en kille som gjorde det hälften så bra."



Hm.

2011-05-12 @ 13:01:45
URL: http://frickan.tumblr.com
Postat av: Melissa

"Sebastian": Nej. Du överdriver och missuppfattar och förstorar och förvränger och tar åt dig, och jag beklagar att du har haft det tufft. Vad ska jag göra åt saken?

Jag står för allt jag skriver och håller inte med dig. Tjejer är inte offer generellt men blir offer för orättvisa, fördomar, sexism och så vidare. Samma med killar, säkert. Men tjejer på ett bredare plan.



Håller du inte med så är det ditt problem. Skapa en egen blogg eller ta upp saken i flashback eller vad fan vet jag.

Detta är en blogg och inte ett forum för diskussion via kommentarer.

Jag är inte intresserad av att ha en diskussion med dig där du idiotförklarar det jag skrivit och till hundra procent står för. Opinions are like assholes - everyone has one.



Vill du diskutera saken på ett moget sätt istället för att be mig hålla käften så kan du gärna ringa mig.

2011-05-12 @ 14:47:56
URL: http://ausikts.blogg.se/
Postat av: Melissa

Ps. Du har kanske missat att jag skriver i Jag-form genom hela inlägget. d.s

2011-05-12 @ 15:23:45
URL: http://ausikts.blogg.se/
Postat av: DeaZ

Rätt, alla har rätt till en åsikt och även om den är att du är en idiot så kan man hålla det för sig själv eller säga det på ett bättre eller konstruktivt sätt.

Tycker såna här inlägg är jättebra och gör att killar får en insikt i en tjejs liv också.

2011-05-12 @ 16:35:40
Postat av: Anonym

Haha, det är ju så jävla sant med skolarbetena.

2011-05-12 @ 20:28:53
Postat av: Anonym

Haha, det är ju så jävla sant med skolarbetena.

2011-05-12 @ 20:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0