Coola djur - del 1.

Kameleonten.
Kan ni hitta kameleonten på bilden här under?




Det är omöjligt att hitta kameleonten eftersom den är så bra kamouflerad i miljön.
Eller för att det inte finns någon kameleont på bilden.
Jag fick upp bilden den efter att ha googlat "djungel".


Här är däremot en riktig kameleont.
En kameleont som har fullt upp med att föda en liten kameleont-bebis.
Kanske är det därför den ser så sammanbiten ut?



Kameleonten är ett missuppfattat djur.
Alla tror att den alltid ändrar färg för att smälta in i omgivningen,
men där har ni fel maddafakkas! 
Kameleontens "naturliga" färg kamouflerar nämligen så bra i djungeln 
att den inte behöver ändra färg manuellt.

Oftast ändrar kameleonten bara färg för att signalera till andra kameleonter hur läget är,
eller när den känner sig direkt dödshotad.


Däremot har evolutionen skapat en så perfekt nutids-kameleont
att hela dess rörelsemönster enbart går ut på att likna ett svajande löv.
Kameleonten rör sig alltså precis som ett löv i djungeln för att smälta in.
Men det är ingenting den behöver tänka på. Det sker automatiskt efter miljoner års utveckling.  

Därför tycker jag att kameleonten är ett coolt djur!





Källa: Howstuffworks.com








Kommentarer
Postat av: Dad

Karma karma karma karma karma chameleon you come and gooo you come and goooooooo. /Culture Club



Its no fun being an illegal chameleon /Genesis

2011-09-28 @ 19:11:01
Postat av: Linus

Är ganska säker på att Kameleonter gör som andra ödlor och lägger ägg, inte föder bebisar.

2011-09-28 @ 21:15:25
Postat av: kelli

det såg jag på tv en gång, när den gick och svajjade. såg grym ut. nästan så man undrade vilken låt den diggade till

2011-09-30 @ 11:55:14
Postat av: Laks

Haha jag började leta på bilden sen läste jag under X) Jag tror att dem ändrar färg som en slags kommunikation med andra individer. Häftigt djur :)

2011-10-10 @ 22:59:19
URL: http://laks.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0