Värdelös på matte eller dyskalkier?

Har börjat tro att jag kan ha dyskalkyli.
Det är som dyslexi, fast med siffror.

Exempel:
Kan läsa ett tal men säga/tänka ett helt annat.
Är skitdålig på alla typer av mått.
Behärskar inte division. Typ alls. 
Kan inte multiplikationsdabellen.
Måste kolla på busstabellen länge och noga innan jag fattar när nästa buss går.
Har väldigt svårt att växla mellan räknesätt under kort tid eller i samma ekvation.
Räknar på fingrarna hela tiden och har alltid gjort.
Jag har extremt svårt att memorera mer än fyra siffror i rad.
(kan däremot memorera en lång dikt efter att ha läst den två gånger)


Anledningen till att jag funderat kring detta på sistone
är att det aldrig varit särskilt jobbigt tidigare.
Men det är jobbigt nu, eftersom jag läser en 7,5 hp-kurs som heter Ekonomijournalistik.
Jag kan bara inte fatta kopplingen mellan procent och ett helt tal.
De enda talen jag kan räkna ut är de jag lärt mig utantill. Typ femmans tabell.


Har någon av er dyskalkyli och kan berätta något om det? Har jag det?
Eller är jag bara otäckt jävla dålig på matte?
Ett annat alternativ är att min vänstra hjärnhalva är efterbliven.

Kommentarer
Postat av: Simone

Jag misstänker att jag har det.

Men här är ett litet test http://dyskalkyli.friendhood.net/t3-har-jag-dyskalkyi-ett-test

2012-04-25 @ 07:49:17
URL: http://arsenikfika.se
Postat av: Realist

1 % = talet / 100

2012-04-25 @ 13:00:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0