Min upplevelse av akterna på Siesta 2012

Eftersom jag för första gången sedan tidernas begynnelse var nykter en hel festival
så upplevde jag årets Siesta väldigt annorlunda.
Exempelvis så minns jag allt kristallklart,
och jag ödslade ingen tid på att vara bakfull eller överdrivet festivalsocial.
Campingen var också ett borttaget faktum i min helhetsupplevelse.
Där var jag bara en gång, gick ett varv, gick hem.
Så som folk gör när de är spiknyktra, trötta och frusna.

Det var en väldigt produktiv festival för mig. Här är banden jag såg.
De presenteras i ordningen jag såg dem. 


1. Royal Republic
Kände igen namnet. Blev förvånad över hur bra de var.
Sångaren hade en stark och skrovlig rockröst som jag gillar i genren.
Spelningen var glad. Peppig publik med tanke på att det var redan 15.00 första dagen.
Kollade cirka 15 minuter, sedan blev jag sugen på annat.
3/6


2. Albin Gromer
Har hört väldigt mycket om denna hypade musiker. Läst stora artiklar i musikmagasin och dylikt.
Fin musik men ganska trist och monoton spelning. Inte min grej.
Flera föräldrar med sina barn i publiken samt en hel del hipsterliknande kids.
Kollade cirka 5 minuter, sedan bev jag uttråkad.
2/6


3. Rebecca & Fiona
Superhypade discopartyelektroDJ-duon kan utöver Sveriges coolaste DJ-par
även få titeln Sveriges mest underhållande DJ-par med Siestas mest dansglada publik.
Fartfylld och glädjande spelning. Jag dansade nykter och kände mig inte awkward.
Såg nästan hela spelningen.
5/6


4. AWOLNATION
Gick förbi dessa som hastigast. De lät riktigt bra, hyfsad publik.
Kände inte till bandet innan. Annars hade jag nog brytt mig mer.
Såg en låt, sedan var jag tvungen att dra vidare.
3/6


5. Eldkvarn
Många dreadlockprydda människor i åldrarna 25 till 40 i publiken.
Det var stämningsfullt men inte överdrivet lugnt eller trist.
Innan "Kärlekens Tunga" tackade Plura sin kollega September.
Sedan sjöng hela publiken med. Det var vackert.
Såg cirka 20 minuter, sedan for jag vidare.
4/6




Missade The Hives och Svenska Björnstammen pga. extrem kyla.
Har dessutom sett Hives tre gånger innan och Björnstammen två gånger.
Kände mig nöjd för dagen.




6. Deportees
Vacker, professionell och moget framförd spelning utan att tråka ut.
Sångaren pratade ganska mycket om vädret i sitt mellansnack.
Gles publik, fast på ett mysigt sätt.
Såg cirka 15 minuter, sedan började det ösregna.
Hade satt mig på gräset och njutit av hela spelningen om det varit varmt.
5/6


7. Nisse Hellberg
Nästan pinsamt gles publik. Hade för mig att mannen var känd.
Musikaliskt ganska schyst och lite ilsket svenskt. Sånt brukar jag gilla.
Dock var denna spelning tråkig, omotiverad och som sagt, supergubbig.
1/6


8. Labyrint
Dessa cannabisliberala poeter drog oväntat mycket folk.
Mycket dreadlocks, hoodies, baseball-kepsar och solbrillor trots molnen.
Det var en cool och skön spelning. Alla gungade med.
Bandet verkade väldigt tacksamma över den stora publiken.
En av sångarna var mycket snygg.
Såg cirka 20 minuter, sedan var det dags att fota Joddla Med Siv.
5/6


9. Jodda Med Siv
Det står mycket om denna spelning i artikeln jag skrev åt Lokaltidningen.
Enda konserten jag såg från början till slut.
Dels på grund av jobb men främst tack vare underhållning.
5/6


10. Kendrick Lamar
Tung hiphopsnubbe från USA fick hela publiken att skrika FUCK THAT
om och om och om igen. Lite deppigt med vädret och relativt gles publik
till en person som verkade vara van vid annat.
Annars bra shit. Såg två-tre låtar.
3/6


Nu orkar jag inte skriva fler små bloggrecensioner.
Jag såg även
Kapten Röd. 4/6
Jonathan Johansson 2/6
Laidback Luke 4/6
Death Cab for Cutie 2/6
Lars Winnerbäck 2/6

Ja, Death Cab och Winnerbäck sög faktiskt. Älskar bådas musik och grej.
Men deras spelningar på Siesta 2012 var verkligen dåliga.



Obs. Exempel på festivalspelningar som får 6/6 av mig:
Röyksopp på Siesta 2010, Håkan Hellström på Hultsfred 2008, Gorillaz på Sziget 2010,
Die Antwoord på Sziget 2010, The Ark på Malmöfestivalen 2007.




Frågor på det?

Kommentarer
Postat av: Janina

Kändes jätte konstigt o inte va på siesta.. Saknar dig , pusss

2012-06-05 @ 23:28:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0