kony 2012 ?

Jag är så otroligt kluven till KONY 2012-kampanjen.
En del av mig beundrar djupt detta otroliga initiativ och engagemang.
En annan del blir skeptisk och anar ont.

Problemet försvinner inte bara för att Joseph Kony skulle ställas inför rätta eller mördas.
Och han är ju knappast ensam skyldig till Ugandas misär.



Sedan tänkte jag på en annan sak.
Om jag lägger ner NIO ÅR på att genuint och ärligt hjälpa ett helt land,
och om jag brinner för att försöka FÖRÄNDRA HELA VÄRLDEN
så sätter jag väl inte mig själv som huvudroll i en dokumentär om detta?
Så ego kan väl ingen vara?

KONY 2012 är ett varumärke som folk tjänar massor av pengar på.
För en god sak, visst, men det är inte en ideell organisation. 

En stor del av pengarna som människor skänker till organisationen
går direkt till Ugandas militärstyrkor.
Jag behöver inte ens vara särskilt smart
för att inse att Ugandas militärstyrkor inte är fredliga varelser.






Den 30 minuter långa dokumentären KONY 2012 går ut på detta:
Att få folk att engagera sig och dela med sig av varumärket KONY 2012
vilket leder till att folk skänker pengar till organisationen Invisible Children
vilket gör att några blir jääävligt rika och Ugandas militärstyrkor kan få nya fina vapen.

...

Förövrigt var samarbetet med företaget Facebook uppenbart genom hela dokumentären.
Så en "ideell organisation" som enbart kämpar för fred och rättvisa samarbetar med Facebook?
Ööh... Skumt.

Men det är ett fint initiativ. Visst. Power.


Och för er som på något sätt lyckats missa KONY 2012
rekommenderar jag er att använda valfri söktjänst, typ google.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0