Med lyset släckt ser alla likadana ut

När jag var ett litet barn läste min dad amerikanska barnböcker för mig.
Min dad heter dad eftersom han är från USA.
När jag var yngre hette han daddy.

Mina favoritböcker var främst Dr. Seuss.
Särskilt "The Cat In The Hat" och "One fish two fish red fish blue fish".
Allt i Dr. Seuss barnböcker rimmar. Jag älskar rim.




En annan favoritbok är "Where the Sidewalk Ends" av Shel Silverstein.
Det är en tjock bok fullproppad med roliga dikter, sagor och illustration.
I den finns en dikt vars budskap är underbart att ge ett litet barn.


When We Turn Off The Light

Small as a peanut
Big as a giant
We're all the same size
When we turn off the light.


Rich as a sultan
Poor as a mite
We're all worth the same
When we turn off the light.


Red, black or orange
Yellow or white
We all look the same
When we turn off the light.


So maybe the way
To make everything right
Is for us to reach out
And turn off the light!


/ Shel Silverstein



Silversteins dikt tror jag på betydligt mer än detta:
Och Gud sade: Varde ljus; och det vart ljus.
Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från mörkret.


Where The Sidewalk Ends är min bibel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0