Den sexuella revolutionen som begränsar sexuell frihet

 
I mitt högstadie blev jag lätt trakasserad och föraktad
för att jag snackade öppet om sexualitet.
Jag slog ett slag för att tjejer i min ålder skulle få prata om funderingar kring sex,
precis lika mycket som killar pratar om sex och onani i den åldern.
När jag var tonåring upplevde jag det som att sex var tabu för kvinnor.
Det tisslades och tasslades. Vi skulle vara oskuldsfulla, sköra och tysta.
 
 
Men sedan hände något med min omgivning och hela samhället.
Allting har börjat handla om sex, hela tiden. "Fråga Olle" spårar ur.
Vampyrer har kinkysex på TV och en grovt erotisk novell blir bästsäljare över hela världen.
Alla tidningar har sex-special varannan månad.
Tjejer kompishånglar med varandra inför åskådare på krogen.
Plötsligt ska alla kunna allt om sex, vara ständigt sexiga, köra kama sutra och S&M.
 
Kvinnan ska vara jungfru och nymfoman, ung och cougar, Zoey DeChanel och Samantha Jones.
Allt på samma gång. Det märks nästan inte att detta omslag är en parodi:
 
 
 
Vi har utan tvekan sett resultatet av en sexuell revolution.
Vi kan öppet och vardagligt tala om sex, vissa mer pryda än andra, men det hyshas sällan.
Det är ett krossande av onödigt moraliserande kring denna naturliga del av mänskligt liv.
Det är ett stort steg mot jämställdhet, rättvisa och individuell frihet. Hallelujah!
 
Men. Det har blivit ett konstigt resultat av denna sexuella revolution.
Dels är den i stora lag mansbaserad. Kvinnor ska vara sexiga på männens villkor.
Det visas inte och talas inte om mulliga, äldre eller queers som har sex.
Allt ska vara så förbannat sexigt enligt den patriarkala normen, hela tiden.
 
Dessutom tar den sexuella trenden i samhället för givet att alla VILL och BORDE ha sex.
Människor som väljer att leva i celibat eller behålla sin oskuld ifrågasätts och betraktas som tokiga.
Vi håller på att glömma en viktig sak i kampen för sexuell frihet.
 
Sexuell frihet handlar inte bara om att (kvinnor) ska få ha hur mycket sex de vill, med vem de vill,
utan också om frihet att välja OM de vill ha sex över huvud taget.
 
Ingen ska känna sig pressad att ha sex eller vara sexiga. Alla bryr sig inte.
Alla vill inte läsa 50 Shades of Grey.
Sex präglar nästan alla filmer, alla magasin, TV-serier och böcker.
Det utesluter en väldigt stor grupp människor,
och visar på en trend som inte är anpassad för ett samhälle med sexuell frihet för alla.
 
 
Jag är självklart inte anti sex. Jag försöker bara se flera nyanser i paradiset.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0