Fan är det för fel med att vara "brudig"?

Jag hör allt oftare ordet "brud" användas i nedsättande sammanhang.
Ordet "brud" ersätter individen, personen, med ett dömmande.
Killar förminskar tjejer till brudar, från person till ovärdigt objekt.
Brudar förminskar andra brudar, tar avstånd för att höja sig själva
till killarnas ack så åtråvärda nivå.
Fräscht.
 
Flera tjejer i min närhet vill inte vara "brudiga". De vill vara grabbiga, coola.
Men killar är inte coolare än tjejer. Tjejig och brudig är inte synonymt med dålig.
När mina medsystrar tar avstånd från allt som är "brudigt"
för att credda sig själva som motsatsen, "manlig",
står jämställdhetskampen alldeles stilla.
 
Kampen bör inte handla om att kvinnor ska bli mindre kvinnliga och mer manliga.
Det bör snarare handla om att inte nedlåta kvinnliga egenskaper.
Världen vore inte perfekt om alla blev manliga, snarare tvärtom.
Det är de kvinnliga, brudiga egenskaperna som genrerar glädje och omsorg.
Det manliga egots karaktärsdrag genererar våld och självständighet snarare än solidaritet.
 
 
Så "brudar", inse att ni är just brudar och bär upp det med stolthet.
Sluta konvertera till antifeminismens manshögar,
och sluta dissa andra brudar för deras välburna brudighet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia Birkén

Hej! Det handlar inte om att tjejer ska vara "mer manliga" för det viktiga är att sluta koppla samman personliga drag och uttryck med kön. Det är definieringarna av detta som göder fördomar och utanförskap. "Du ska vara stolt för att du är kvinna"-begreppet lägger ett ansvar på individen att representera samhällets bild av vad som är en kvinna. Lägg sedan till att du ska vara en god kvinna, en god mor, en god hustru och fokuset är helt förflyttat från det enda som egentligen är viktigt: Din person. (Precis som du också skriver.)Jag anser dock inte att det finns någonting över huvud taget som behöver hashtaggas manligt & kvinnligt. Det finns beteenden som kan kopplas samman med hormoner men vi har alla såväl testosteron som östrogen i våra kroppar och även om mängden skiljer sig åt mellan könen skiljer de sig också åt mellan individer. Dock så ser jag det som viktigt att också ta med psykisk hälsa och allt annat som ligger i en människas bagage och påverkar beteendemönster och personligheter.

Skulle kunna skriva massa mer men min fruktstund är över och jag hoppas att jag inte låtit sur eller dryg! Det är så sjuuukt intressant bara så jag har svårt att låta bli att skriva en uppsats eller två! :)

Din blogg är awesome! Mvh Fia

Svar: Jag håller med helt och hållet! Och det var synd om jag verkade förespråka "kvinnigt" och "manligt" som viktiga drag hos kvinnor och män. Men jag förstår att det är så det framgick. Vänliga hälsningar
Melissa

2013-04-10 @ 13:29:29
Postat av: Anne Oskarsson

Särskiljningen mellan så kallade manliga och kvinnliga egenskaper tyks vara viktig att erkänna och acceptera om vi ska kunna arbeta på att förändra synen och värdet på de "kvinnliga egenskaperna" såsom omhändertagande och vårdande.

2013-04-18 @ 11:34:14
URL: http://tant46.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0