Modet som förminskar kulturer och hittar på

 
Jag har problem med klädmodet. Främst för att det är lika fult som kortvarigt,
men också för att det förstör klassiska stilar och förminskar tidlösa klädeskulturer.
 
Jag tycker synd om genuina hippies eller rockers, när trendiga modepersoner
hänsynslöst reducerar deras uttryck till en modegrej.
Kulturerna som hippies och rockers står för och tror på, blir till en ynka "modelook".
Mode är fantastiskt ytligt. Modepersoner uttrycker att de är "inne".
Det stör mig när Stureplans-brätzen har hippiekläder.
Hippiekläder bör höra ihop med ett politiskt statement och/eller en levnadsstil. Värderingar.
"Jag gillar hippiekulturen. Jag tror på fred och kärlek."
Sedan dyker det upp en konservativ kristen överklass- modebloggare som supportar armén,
klädd i fjädrar från TopShop. Hen lyfter på benet och bajsar på grundtanken bakom "hippie".
Jag tycker inte om det.
 
Samma med rock, läder och nitar.
Det känns som att många klär sig i läder och nitar men klarar inte av att lyssna på rockmusik.
Å ena sidan är det såklart allas frihet att klä sig och uttrycka sig hur de vill.
MEN jag tycker inte om det. Det känns fel. Jag vill att kläder ska uttrycka något.
Och när någon har fjädrar och peace-märken på sig
så vill jag tro att personen är en fredskämpe i själen.
 
Och när någon har skinnjacka med nitar så vill jag tro att personens favoritmusik
inte är Swedish House Mafia utan snarare typ Distillers, Joan Jett eller åtminstone Billy Idol.
Fast skinnjacka + nitar är inne liksom Svenska Hus Maffioso. Ack ja. Fast ack nej.
 
 
 
 
Förresten gick jag runt på stan i helgen och försökte få tag på en klassisk, knälång kjol.
Men alla kjolar är korta framtill och har ett släp baktill alternativt är askorta.
1. Kort framtill + släp baktill är ganska skitfult.
2. Det kommer vara uttjatat innan sommaren är slut.
3. Askorta kjolar passar bara folk som aldrig behöver böja sig framåt eller sitta ner.
 
All heder åt klassiska, tidlösa silhuetter med lång levnad.
Jäkla modebransch som bara livnär sig på kortvariga, fula trender.
 
 
 
 
 Så tycker iallafall jag, samtidigt som jag själv förminskar modeintresserade.
Dumt av mig. Nå väl. Hoppas budskapet gick fram.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Extremt bra skrivet, och det summerar mycket av det jag tycker i ord jag aldrig kunde finna.

Svar: Tack!
Melissa

2013-04-30 @ 11:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0