Det första ordet jag ska lära min dotter

 
 
Det första ordet jag ska att lära min framtida dotter,
är ordet "nej".
Hon kommer att sjunga det till mig
och skrika det åt mig
och jag kommer aldrig att be henne hålla tyst.
Hon kommer att säga det när hon ska sova,
när jag säger att hon inte kan få mer godis
eller titta på mer TV.
"Nej" kommer att bli min dotters favoritord.
 
Jag ska lära henne att säga det om och om igen
tills varje atom i hennes lilla kropp nynnar ordet.
Om det gör henne hårdare än alla andra flickor
ska jag ta henne till ett museum
och visa henne vad juveler och ädelstenar kan bli.
 
Jag kommer att låta henne ha på sig vad hon vill.
 
Hon kommer att veta att världen är byggd på "nej",
på avvisningar och vägran och svärd.
Om detta gör henne till en krigare på en äng med blommor
kommer hon att gå utan rädsla
att bli tampad på.
 
Det första ordet jag ska lära min dotter
är ordet "nej".
Så när hon växer upp
i en värld som säger åt henne
att hon INTE kan gå ensam
att hon INTE kan göra vad hon vill
så kommer detta "nej" att höras
det kommer att eka längs vägen
 
Och hon kommer aldrig bli bedd att hålla sig tyst
För hon kommer inte veta ordets mening.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0