Det sämsta med Sverige är det bästa med USA och vice versa

Jag har drömmar om att bo och leva i USA. Mitt anda hemland om så vill,
 med reservationen att jag aldrig kommer att kalla det "hem".
Jag har aldrig bott i USA, men jag vill prova.
 
Sverige och USA är väldigt olika i sina brister och fördelar.
 
Det sämsta med Sverige
är det generella fokuset
på begränsningar
istället för möjligheter.
 
Det finns aldrig tillräckligt resurser.
Pengar. Tid. Ork. Vilja. Hopp. Tänk om nåt går fel.
I USA ligger en motsatt inställning i mentaliteten.
Allt går att fixa om du kämpar tillräckligt.
Mindre rädsla för att försöka nå sina vildaste önskedrömmar.
 
Det låter fantastiskt men är ett resultat av en ständig tävling
i att vara störst, bäst och mest framgångsrik.
The american dream.
 
Det bästa med Sverige
är den generella grundtanken
att fula och snygga, fattiga och rika
är precis lika mycket värda.
 
Det finns solidaritet.
Empati. Gemenskap. Respekt.
 
 
Samtidigt är Sveriges solidaritet ett resultat av att alla ska vara ungefär lika dana.
Det är lite synd för oss som inte är eller vill vara lika dana.
Men jag mumsar gärna i mig av solidaritetskakan.
 
 
Jag är så kluven. Måste prova USA. To be continued...
 
Le american pie.
 
Le swedish pie.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0