Varför sminkar du dig?

 
Så länge jag kan minnas har jag varit djupt påverkad
av idealen som visar hur en kvinna bör se ut.
Kanke mer påverkad än de flesta.
 
Jag var blott tio år när jag hade en Pink-poster på min vägg. Sångerskan "P!nK" alltså.
Pink visade magen i sina sjuuukt lågt skurna byxor, så halva vulvis syntes.
Den extremt vältränanade magen hängde på väggen ovanför min huvudkudde.
Jag har googlat fram poster-fotot:
 
 
Den magen stirrade jag på medan jag gjorde situps i sängen när jag var tio år gammal.
Jag ville inte bli stark. Jag ville bli snygg som Pink.
 
 
Mamma har aldrig varit särskilt intresserad av smink,
men det lilla hon hade brukade jag kleta runt ögonen i smyg
innan jag somnade på kvällen, så att jag skulle ha sminket kvar på morgonen.
Jag fick inte sminka mig innan skolan då (tack mamma, bra försök),
men på morgonen lyckades jag ibland komma undan med gårkvällens sminkrester.
Jag var elva år då. Ville ha smink.
Ville vara snygg som de snygga kvinnorna på de snygga bilderna
för då skulle alla tycka att jag var snygg.
 
Mitt sminkberoende är djupt, djupt rotat.
Och har egentligen inget med feminism att göra
samtidigt som det är ett perfekt bevis på varför feminism är så jäkla viktigt.
 
 
Det bästa svaret jag har på "Du som är så feministisk, varför sminkar du dig så mycket?"
är "För jag vill bli fin och tycker det är kul att sminka".
 
Det ÄRLIGASTE svaret är dock:
För att jag är djupt påverkad av idealet som säger hur en kvinna bör se ut.
Så djupt påverkad att jag mår psykiskt dåligt när jag inte känner mig fin (= jättesminkad).
Och jag mår sällan så bra som när jag känner mig oemotståndligt vacker.
 
 
 
Enda gången jag kan komma på, när jag känner mig lycklig utan att känna mig vacker
är när det genuint inte spelar någon roll alls hur jag ser ut.
På en öde strand med den handfulla skaran människor som älskar mig villkorslöst.
Då är jag lyckligast.
 
På andra plats kommer:
När jag känner mig oemotståndligt snygg bland folk som inte älskar mig ett dugg.
 
 
 
 
Trots min feministiska ideologi som jag håller i ett järngrepp långt in i själen,
så kan jag inte undkomma det faktum att jag själv är ett förlorat offer
i en värld med extrema ideal som ärrat min egen självbild lika hårt som för alltid.
Och det kommer jag nog aldrig komma undan.
 
 
Jag ÄR en estetisk och egocentrerad liten stjärna
som älskar att måla och pilla med mítt utseende.
Tyvärr älskar jag det kanske mer än jag älskar mig själv.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pop

The Ark säger att smink alltid funkar

2013-02-24 @ 19:27:23
Postat av: Emmelie

Så kloka ord! <3

2013-02-26 @ 00:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0