Varför du ska rösta på Feministiskt Initiativ istället


Om du tänkt rösta på Socialdemokraterna:
Hej! Kul att du inte stöttar Alliansen. Du gillar säkert välfärd och solidaritet.
Du tycker nog att det ska vara mindre klyftor mellan fattiga och rika,
och att alla ska ha ungefär lika goda möjligheter i samhället. Även kvinnor.
Nu är det ju så att kvinnor i Sverige jobbar gratis efter 15.52 varje dag,
i jämförelse med männen som tjänar pengar hela dagen. Det är orättvist.
Fi är det enda partiet med feminism i fokus,
och feminism = kampen för kvinnors rättigheter och kampen emot kvinnoförtryck.
Överväg Feministiskt Initiativ!
Annars: Håll dig till vänstern för evigt. Kanske Vänsterpartiet?


Om du tänkt rösta på Vänsterpartiet:
Hej! Kul att du är mer vänster än Socialdemokraterna.
Antagligen vill du VERKLIGEN minska klyftorna mellan fattiga och rika,
du avskyr rasism och du kallar dig troligtvis feminist. Du vill dock inte rösta på Fi,
eftersom du är rädd att Sverigedemokraterna kommer få fler riksdagsmandat än Vänsterpartiet.
Du ska dock veta att ett stort stöd till Fi sätter feminism på agendan,
vilket Vänsterpartiet ärligt talat inte lyckats med särskilt bra.
Vi vet båda att Feminism behöver tas mer på allvar, eftersom vi lever i ett patriarkat
där kvinnor behandlas och representeras sämre än män i media, på skolor, på jobbet, på stan,
ja överallt utom på feministiska tillställningar.
Sverige styrs överlägset primärt av vita män och har alltid gjort. Det är dåligt.
Om du inte tycker att feminism är en lika viktig fråga som Vänsterpartiets övriga,
gör som du vill. Jag är glad att du röstar vänstrast i regeringen i alla fall.
Överväg Fi dock, det vore bra. För vad Vänsterpartiet än säger,
så är Feministiskt Initiativ det enda partiet med feminism i tydlig fokus.


Om du tänkt rösta på Miljöpartiet:
Hej! Kul att du inte röstar på Alliansen och kul att du bryr dig om miljöfrågor!
Jag vill också ha bättre och billigare kollektivtrafik och mindre utsläpp *kram*.
Dessutom är jag vegetarian! Yaaay hihi.
Läs mina argument ovan och överväg Feministiskt Initiativ.
Var feminist. Tänk och agera feministiskt. Det är viktigt för miljön.
Om inte rösta Fi: Skicka in ett förslag och be Miljöpartiet kämpa mer aktivt i feministiska frågor.


Om du tänkt rösta på Moderaterna:
Hej! Synd att du stöder Moderaterna och är politiskt självisk. Partiet som "leder" Sverige.
Kvinnor tjänar mycket mindre pengar än män gör i Sverige idag.
Kvinnor blir misshandlade och våldtagna av män, och de som vågar anmäla
kan aldrig lita på att det blir en dom mot mannen.
Jag har aldrig hört M snacka seriöst om att försöka förebygga mäns våld mot kvinnor.
I skolorna finns det ingen pedagogik kring genus eller jämställdhetstänk,
vilket i längden gynnar orättvisor mellan könen.
Det finns idag fler chefer i Sverige som heter Johan än vad det finns chefer med vagina. 
Kampen mot dessa orättvisor kallas Feminism.
TROTS DETTA:

 
Seriöst? Skärp dig. Bli lite vettig, tänk på nåt annat än din egen plånbok 
och rösta på Feministiskt Initiativ. 

 
Om du tänkt rösta på Folkpartiet eller Centerpartiet:
Hej! Synd att du stöder Alliansen och är politiskt självisk.
Kan inte så värst mycket om er politik egentligen
mer än att Fp är typ "högerliberala", C är höger och vill främja landsbygd och bönder.
Men hörreni vetnivad?
Kvinnor syns och hörs mindre än män i politiken, på jobben och i media.
Kvinnodominerande yrken får mycket lägre lön och status än mansdominerande.
Vi lever i en våldtäktskultur där våldtäktsoffer känner skam över något som en man gjort.
Det behövs förändring, och feminism är den enda ideologi som primärt kämpar emot kvinnoförtryck.
Trots att det alltid varit fler kvinnor än män på jorden så har män skrivit historien,
och de kommer att fortsätta göra det om det inte sker förändring.
Den förändringen kallas feminism. Folkpartiet och Centerpartiet fokuserar INTE på feminism. 
Det är dåligt. Rösta på Feministiskt Initiativ istället.


Om du tänkt rösta på Kristdemokraterna:
Hej! Jag ska vara ärlig - jag har många förutfattade meningar om dig.
Tror att du är lite anti-gay, du tycker nog inte att homosexuella ska få gifta sig/adoptera barn.
Du tror på kärnfamiljen, är nog rojalist, ja du tror kanske rent av till och med på bibelns ord
och tycker att abort ska regleras hårdare?
Motbevisa mig gärna. Hursomhelst - fett trist att du stöder Alliansen.
Vi är väldigt olika du och jag, men förhoppningsvis är vi överens om en sak:
Kvinnor ska inte respekteras mindre än män och de ska inte behandlas sämre.
Om du tycker att det är viktigt att kvinnor inte ska behandlas sämre: Överväg Fi!
Övrigt tips: konservatism är förlegat och trist, så du vet.


Om du tänkt rösta på Sverigedemokraterna:
Hej! Synd att du har rasistiska värderingar och tendenser,
alternativt är rasist utan att erkänna det alternativt erkänner det och är ändå dumihuvet.
Ät bajs eller förändra dig och rösta på nåt annat parti.
I så fall: Läs min plädering till det partiet och överväg Feministiskt Initiativ.
 
 
Om du tänkt rösta på ett annat litet parti, utöver Fi:
Hej! Hoppas att det inte är ett högerdraget parti typ naziloverz2000!
Rösta på Feministiskt Initiativ istället. De är bra.

Om du tänkt rösta blankt:
Hej! Jaså du är en sån svår som vill visa ditt missnöje över regeringen? Bra, jag med.
Så rösta på Feministiskt Initiativ.

Om du inte tänkt rösta:
Hej! Du måste inte utöva din rätt till att delta i demokratin,
men om du överväger det: Rösta på Feministiskt Initiativ. Det blir kul.
 
 
 
 
 

Slutplädering:
Det är en lögn att det inte finns en chans i helvetet att Feministiskt Initiativ kan få mandat i riksdagen.
Om tillräckligt många missnöjda personer vågar rösta annorlunda, kan det bli verklighet.
Det är (DESSVÄRRE!!!!!) SD ett bevis på. De fick riksdagsmandat först 2010, de puckona


Hursomhelst: Även om Feministiskt Initiativ antagligen inte kan komma in i riksdagen,
så visar vi genom att ge dem våra röster på ett stöd. Ett stöd som
1. Hjälper Feministiskt Initiativ att fortsätta kämpa och föra sin politik, feminismen, framåt i Sverige
2. (viktigast) Visar genom ökat stöd att Feminism måste sättas på agendan och tas på allvar.
Att det finns en efterfrågan. Alla röster räknas och syns. En kraftig ökning syns mer.
 
Om du ändå vill rösta på typ Vänsterpartiet eller Miljöpartiet - rösta på dem i Regeringsvalet,
men rösta på Fi lokalt! Där kan du definitivt göra skillnad. I Simrishamn vann Fi 2010.
 
 
Tillsammans är vi feminister oslagbara.
Tvivla aldrig på det.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: frick

jag är med!

Svar: <3 <3 <3 <3 <3 <3 TACK!
Melissa

2013-11-11 @ 09:20:12
Postat av: Anonym

jag var benhård vänsterfeminist tills jag kom ut på riktigt i arbetslivet och började jobba och se världen omkring mig. jag brinner för kvinnofrågor och tycker det är en av de allra viktigaste i vårt samhälle. Det du dock måste inse är att vänstern har inte egenrätt på feminism och lösningar på hur man ska nå jämställdhet mellan könen. enligt mig tycker jag en vänsterpolitik (som gör att vissa inte ens behöver kämpa sig fram i livet utan överlåter det till andra och lever på arbetarnas skattepengar)kan skapa större klyftor och är inte nödvändigtvis heller det snabbaste sättet att nå total jämställdhet. Jag tycker du är bra! Men var öppen för att folk som röstar höger är inte bara rika, vita sviniga män som bara bryr sig om sin egen plånbok. Ha det bra! Kram! :)

2013-11-11 @ 20:02:36
Postat av: Hans

Tack Melissa för din förklaring varför man ska rösta på FI. Jag kan inget mer än att instämma. Klyftan mellan man och kvinna måste minskas. Riktigt bra kommer det aldrig bli, men det kan alltid bli bättre. För min egen del så anser jag att många av våra parti är helt ute och reser. De har absolut ingen verklighetsförankring och istället för att hjälpas åt för ett bättre Sverige, så ägnar man sig åt pajkastning i tv mm. Så mitt svar på vad jag ska rösta är absolut på FI. Anledningen är som du säger syns man så hörs man och när fler människor ser vad det handlar om, då sker förändringen. Jag känner inte dig men du måste vara en helt fantastisk tjej att föra en diskussion med.

Ha en strålande fin kväll!
Keep up the god work:)
Kram

Svar: Tack så hemskt mycket, vad glad jag blir och superpeppig över att du också ska fösta Fi! <3 Jag är en rätt bra person att diskutera med ja, förutsatt att personen jag diskuterar med lever i ett liknande universum som jag. Annars blir en ju frustrerad. Du vet säkert hur det är.

Tack igen!
Feministisk kamp-kram och puss till dig!
Melissa

2013-11-12 @ 19:23:08
Postat av: Jonas Friberg

Tack för detta :) Kommer att följa sista alternativet, rösta på miljöpartiet i regeringsvalet och sen FI lokalt. Vem vet, jag kanske tillomed gör tvärt om när tiden är inne. Bra text i alla fall.

MVH
ett stort fan fnizz

Svar: Tack så hemskt mycket! Det gläder mig :) Följ ditt hjärta. KRAM!
Melissa

2013-11-14 @ 21:25:19
URL: http://jonasfriberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0