Varför ska tjejer ta för sig?

 
 
I högstadiet bad jag killarna i klassen att INTE passa bollen till mig när vi hade idrott,
för jag var så rädd att göra fel och bli utbuad.
Jag hade visserligen inte behövt be, för killar passar oftast inte tjejer i högstadiet.
Killar i högstadiet vet ju att tjejer saknar den heliga bollkänsla-genen
och därför kommer förstöra allt om de kommer för nära bollen.
Ja, bollen skulle antagligen smälta bort vid närkontakt med en tjejfot.
 
Enda gången bollen hamnar på en tjejs planhalva är när det snackas jämställdhet.
En kvinna som tar sig an stereotypiskt "manliga" attribut, det är en kvinna som förtjänar respekt.
En kvinna med "skinn på näsan" och "vassa armbågar" är en cool kvinna.
MÅSTE SLÅ SIG FRAM!!! ERÖVRA!!! (låter som att Djingis Khan är nya tjej-idealet)
 
Den inställningen gynnar egentligen bara fördomen att MÄN förtjänar mer respekt än kvinnor.  
(när jag säger män och kvinnor menar jag cis-män och cis-kvinnor, förklaring:
Cis-person =
En person vars juridiska kön, biologiska kön, könsidentitet och könsuttryck hänger ihop
och alltid har hängt ihop enligt normen. Exempelvis en person som föds med penis,
ser sig själv som kille och har könet man registrerat som kön i folkbokföringen. 
Jag är en cis-kvinna.
 
 
Hursomhelst.
Det provocerar mig när tjejer måste "tuffa till sig" och "ta för sig" för att bli respekterade,
som om det enda sättet att bli respekterad är att bli en av Grabbarna™.
Jag HATAR det uttrycket; "En av grabbarna", som om det vore ett jävla privilegium.
"Nu har jag tuffat till mig, är jag en av Grabbarna™ nu?"
Och Grabbarna ba:
"hmm alltså du slåss, brölar, snusar, kollar hockey, hatar rosa
och snackar inte om tjejiga saker så grattis! du är en av oss, typ. får vi klämma på dina bröst nu?"
 
En tjej ska TA FÖR SIG i klassrummet,  TA FÖR SIG på jobbet, TA FÖR SIG i sängen,
TA FÖR SIG i samtalet och i denna manliga värld.
Klart hon blir rädd att passa bollen fel. Om hon tar för sig och gör bort sig,
så får hon kanske inte fler chanser. Det patriarkala idealet bestämmer.
Det bestämmer inte bara ATT hon borde TA FÖR SIG utan också HUR hon bör göra det.
Sexskämt är uppskattat, kaxighet och okänslighet.
Att "supa som en man" är en komplimang, liksom.
Men hon får inte ta för sig på ett stereotypiskt kvinnligt sätt; vara känslig, pratig och mammig.
Då är hon jobbig och tjejig. Det är dåligt.
 

Men hörreni. Tjejer kanske vågar spela bättre
om killar passar oftare och inte likställer resultatet med grabbig värdighet.
Har ni tänkt på det?
Varför kan inte killarna kliva av sin oförtjänta roll i centrum?
Varför kan inte mannen ödmjukt sluta ta för sig i sängen och lyssna på vad tjejen vill.
Inte tvinga henne att prata, utan ge henne tid att förstå att han lyssnar.
Utan att hon behövt "ta för sig". Han behövde bara ta av sig tagandet.
 
Varför kan inte killarna hålla lite käften i klassrummet, så tjejerna kan prata till punkt.
Utan att bli hånade av killar som sätter agendan och bestämmer vad som är okej.

Tjejer behöver inte TA FÖR SIG mer. Killar behöver ta av sig, ta ner sig.
Annars är alla högljudda och ignoranta
enligt det ack så effektiva klassiskt manliga beteendemönstret.
 
 
 
 
 

Jag förstår ju att det är bra att någon tar något steg mot jämställdhet.
Det är ju gött att tjejer tar för sig! Det är fett, gör det för all del.
Gör vad ni vill! GO FOR IT
Men jag vill ändå ifrågasätta varför är det mest uppskattas när platstagning sker
inom patriarkala ideal av hur en kvinna bör "ta för sig".
Jag tycker det är ett ganska destruktivt och kontraproduktivt synsätt
att hävda att kvinnor ska förändra sig och anpassa sig till männens utrymme
när det faktiskt är och alltid varit män som styrt detta samhälle
i samma våldsfixerade, orättvisa hjulspår.
 
 
 

Forstsätt kämpa ladies, 
och gentlemen - don't step up. Step down.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0