Tjejer måste sluta snacka skit om hur andra tjejer ser ut

 
För att råda bot mot samhällets besatthet av kvinnors utseenden,
så måste först och främst vi kvinnor sluta recensera andra kvinnors utseenden.
I synnerhet klanka ner på.
 
Vi borde inte kommentera för en kompis, när en tjej med ovanligt stor rumpa går förbi
och vi borde inte yttra oss om när en tjej inte matchat sin foundation med färgen på sin hals.
Vi måste sluta stirra när en tjejs klänning knappt når nedanför rumpan
och vi kan inte fortsätta spekulera i våra väninnors viktuppgång.
 
Jag hatar när tjejer snackar om en snygg kändis eller bekant kvinna,
och det låter "Hon har så himla skön klädstil och fint hår... men alltså hennes ögonbryn?"
Många av oss har ett starkt behov av att hitta fel på andra.
Det är så himla destruktivt. När vi själva pratar så om andra
så kommer likt fan andra att sitta och försöka dissa vårt utseende när vi inte hör.
 
 
Varför gör vi så då?
Omgivning och uppfostran - Ja! Samhället och media har uppfostrat oss att vara ytliga.
Vi SKA bry oss om hur andra ser ut. Våra vänner gör det, och vi blir som vi umgås.
Konkurrens - Ja! Eftersom vi vuxit upp i en ständig strävan att vara så snygga som möjligt,
så blir vi osäkra när vi inser att vi aldrig kan vara nöjda med hur vi ser ut.
Att hitta fel hos andra är mirakelmedicin mot dåligt självförtroende.
 
 
Men vi måste sluta med det. Vi tjejer, kvinnor, vi är det främsta offret för utseendefixeringen.
JAG VET ATT KILLAR OCKSÅ ÄR DRABBADE
men kravet på kvinnors yttre är högre, och straffet om vi misslyckas är hårdare.
Vi kan inte förvänta oss att killar ska hoppa ner från sina höga hästar
för att gå vid vår sida, när vi själva går och lägger krokben för varandra.
Det funkar inte så.
 
 
Här är en ovanlig bild på mig helt utan smink, som jag tog på tåget idag.
Tack vare samhällets krav på och besatthet av kvinnors utseenden
så kommer jag aldrig tycka att jag är tillräckligt fin utan smink.
Jag föddes med det här ansiktet, men kommer aldrig tycka att det är bra nog.
Jag går runt och hoppas att jag slipper träffa någon jag känner,
för jag vill inte att dom ska veta hur jag egentligen ser ut.
 
 
 (obs: har lite rester av gårdagens mascara kvar under ögonen och ett instagramfilter,
är inte redo att publicera mig själv utan både smink och filter än)
 
 
 
Vi kvinnor, mer än hälften av jordens befolkning, måste vara förändringen vi vill se i världen.
Männen har makten nu, och de kommer aldrig lämna över den. Vi måste ta den.
Och jag föreslår ett steg i taget framför att elda upp statshuset.
Att sluta raka armhålorna, sluta bära smink och börja stjäla utrymme är inte lätt
men att sluta snacka skit om hur andra tjejer ser ut
det är fan det lättaste och minsta vi kan göra för varandra.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0