I min klass i Kalmar frös jag varje dag

 
Hej!
Nu har jag fått fler kompisar på tre veckor i Lund än under tre år i Kalmar.
Jag har inte ändrat någonting med mitt beteende.
Skillnaden är att Lund är mycket varmare, rent socialt.
Att ta sig in i en bekantskapskrets i Kalmar
var som att ta sig igenom gatloppet i Gladiatorerna (milt överdriven men relevant liknelse).
 
Grupperingarna i min förra klass var huggna i sten från första skolveckan
och sedan dess var ryggarna permanent vända utåt.
Så jag undrade vad det var för fel på mig?
Jag var ju bara en nybakad liten bulle som ville träffa folk och ha kul.
Inte kämpa mig fram för att få plats i den exklusiva elitklubben. 
Kände mig hellre ensam, så det gjorde jag ju.
 
Kalmar var så fruktansvärt stängt och kallt, förrutom fyra fantastiska tjejer
som också gick runt som små nybakade bullar i en frysbox ett tag,
innan vi hittade varandra och tinade varandra och blev vänskaps-kära.
De och en till person i klassen blev ljuset i den mörka Kalmar-tunneln.
 
Jag är inte anpassad till kalla sociala klimat och vill inte tränga mig på
när jag känner av ovälkommande vibbar.
Lund och Skåne är varmt och gosigt.
Det är möjligt att sätta sig vid ett bord med främlingar,
och bli välkommen att vara med i samtalet.
 
Det skönt att äntligen slippa känna sig utanför
varje gång "elitgruppen" i klassen har fest och utesluter en fjärdedel utan att blinka.
Och alla jävla klass-anekdoter och internskämt som jag aldrig var en del av
och klasskamrater som efter 2,5 år fortfarande inte hälsade (ja, trots ögonkontakt).
Tror ärligt talat, att av 60 klass"kamrater" så var det säkert 15 stycken
som jag aldrig pratade med. Under TRE år!!!!!!!!!!!!!
 
Så jävla iskallt.
Jag kommer aldrig glömma den dagliga otrevligheten i Kalmar
och känslan av att inte vara välkommen in i gänget eller ens in i klassen.
Jag är tacksam att jag får slippa den kylan.
Världen är vackrare härifrån och livet lättare att leva här
i min gosiga ugn med andra bullar.
 
 

Kommentarer
Postat av: jonnie

Känner igen mig i detta.
Byt ut Kalmar mot Stockholm, så spot on..

Tråkigt att det förekommer så otroligt kalla sociala klimat lite här och var. Va ska man göra åt det egentligen?

Svar: Jag vet inte, det är svårt. Vissa klickar helt enkelt bara inte med andra :(
Melissa

2013-09-26 @ 15:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0