vad har nästan alla sexualbrott gemensamt?

Män våldtar kvinnor i alla länder, i alla kulturer, i alla kläder.
Oavsett om det är en stupfull 15-årig flicka i Sverige,
en halvnaken strippa i Thailand
eller en burkaklädd hemmafru i Afghanistan
så finns det män i dessa kulturer som våldtar kvinnor.
 
Enligt 2011 års statistik från UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime)
så skedde det ungefär lika många fällda sexualbrott per capita i Canada som i Israel
som i Finland, Jamaica och Nya Zeeland (cirka 65 våldtäkter per 100 000 personer).
Och jag skulle tro att kvinnors kläder skiljer sig brett mellan dessa länder.
Så den gemensamma nämnaren i sexualbrottsfall stavas ALDRIG kläder.
Den gemensamma nämnaren stavas först och främst M-Ä-N
och i det långa loppat stavas det "sociala strukturer".
 
Länk till den internationella sexualbrottsstatistiken, översta excel-dokumentet på sidan:
http://www.unodc.org/unodc/search.html?q=rape+statistics&site=unodc&btnG=Search&site=unodc&proxyreload=1&sort=date%3AD%3AL%3Ad1&entqr=0&entqrm=0&ud=1
 
Sexualbrott = Våldtäkt och sexuellt ofredande på vuxna och barn.
 
 
 
Varför skriver jag detta?
Jo, för att jag är rädd varje gång jag går ensam på kvällen.
Det är en obehaglig klyscha att leva i. Och jag är inte rädd för en enda kvinna.
Inte ens kvinnor i stora gäng.
Jag är naturligt rädd för alla män jag möter ensam på kvällen.
"Endast" en tanig bråkdel av alla män är benägna att begå sexualbrott,
men jag är ändå rädd, för det händer hela tiden och har alltid gjort.
Jag vill inte vara rädd och begränsad i mitt liv
bara för att män får lära sig att de har frihet till kvinnors kroppar,
genom sexistisk humor, våldtäktsskämt, porr, uppfostran, bemötanden och sociala strukturer.
För att kvinnor inte är jämställda män och inte bemöts med samma respekt.
Det leder raka vägen till bilden av att kvinnor inte äger sina egna kroppar.
Men det är aldrig kvinnans, tjejens uppgift att skydda sig, att INTE gå ensam hem på kvällen
att INTE bli för full, att INTE bete sig eller klä sig eller existera.
 
 
Männen ska inte bli uppmuntrade att ta sig såna friheter.
Till er män som läser detta: Ta er inte såna friheter (för helvete).
Jag tror stenhårt på att det är samma män som drar våldtäktsskämt och tafsar
som också är benägna att våldta. Därför kan vi inte acceptera sånt beteende
och sen bli förvånade över att män faktiskt våldtar kvinnor i praktiken också.
Våldtäktsmän är nästan aldrig diagnostiserade med mentala funktionshinder.
Inte heller är män djur som inte kan hantera sin drift.
Det är blott en hopdiktad skräcksaga.
 
 
Vi kan inte be tjejer akta sig och skratta åt killar som drar respektlösa kvinnoförnedrande skämt
och samtidigt tycka våldtäkt är förjävla sjukt. Allt hänger ihop.
Sexualbrott av män på kvinnor går inte över på en dag.
Det är en del av djupt konstruerade sociala strukturer som vi måste motverka.
Och att förstå det är första steget.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ps. måste jag skriva att det "faktiskt finns kvinnor som utför sexualbrott också" och att
"många män faktiskt inte ens tänkt tanken att våldta"
eller kommer jag få påminnelse med posten annars?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0