Vad är x och y om 3x + 4y =10 . 7x - 4y =30. ?

Efter dagens mattelektion på 2h 30min så hade jag verkligen ont i huvudet av allt tänkande.
Vad spelar Ekvationssystem för roll, egentligen?
Det är så lätt att säga
"om du ska sälja biljetter och det finns två olika pris, hur vet du hur många av varje lott du har sålt?
JO, EKVATIONSSYSTEM! additionsmetoden! vuxenpriserna är Y och barnpriserna är X. "

MEN NEEEEJ JAG HADE RÄKNAT FÖR HAND goddammit eller bett någon annan göra det.
Jag hade lagt pengarna för barnbiljetterna i en ask och pengarna för vuxenbiljetterna i en annan,
och sett hur mycket pengar jag fått in och dela det med priset per lott, med hjälp av MINIRÄKNARE.


Det känns inte bra att räkna ut svåra ekvationer, jag ritar hellre.
Denna teckning ritar jag på lite varje gång jag tycker att en lektion är jobbig/onödig.
Den är nästan full av fula djur nu. Jag ska ge den till Max när jag är färdig.






so long.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0