Kroatiska Del Jedan (ett)

Hej kära medborgare.

Min pojkvän heter Drazen och kommer från Kroatien. Det visste ni säkert redan.
Han har den finaste familj jag träffat, förrutom min egen då såklart. 
I mina planer är jag och Drazen tillsammans väldigt, väldigt länge.

Jag vill lära mig kroatiska för att kunna prata med hans mormor, morfar och farfar.
Kroatiska är dessutom samma språk som Bosniska och Serbiska.
På Wikipedia står det även att Slovenska, Bulgariska och Makedonska är syskon till Kroatiska.
Om jag lär mig Kroatiska så får jag alltså fem andra länders språk som bonus.

I julklapp gav Drazen mig ett speciellt datorspel så att jag skulle kunna lära mig kroatiska.
Varför lär inte hennes pojkvän henne kroatiska?
undrar kanske ni.
Jo, han är en dålig lärare och jag är ingen naturbegåvning.
När jag skulle lära mig en sång på kroatiska så skrek han på mig om jag sjöng fel.



Nu tänker jag dra in er, kära medborgare, i min kamp mot att tala kroatiska.
När det passar ska jag skriva tre ord eller fraser här i bloggen,
så kan vi lära oss tillsammans!!!!!! Kul va??????????
Så småningom ska jag göra videoklipp så ni hör ungefär hur orden uttalas.



BRA IDÉ VA?!?!?! Gemenskap is the shit. Kunskap is the shit. 
Uttrycket "is the shit" is the shit.



DAGENS TRE KROATISKA:
Sretno - Lycka till (för det behövs)
Pomoć - Hjälp (se ovan)
Teško - Svår (för att kroatiska är svårt)




Hvala! Säger ni då. Det betyder tack.
Nema problema, säger jag då. Ni vet vad det betyder. 
Nema problema är faktiskt kroatiska. Inte spanska som alla tror.

Kommentarer
Postat av: maria

YAY, språkkurs! har nästan lärt mig uttala det där som du lärde mig för ett tag sen till perfektion :)

2012-06-19 @ 14:17:19
URL: http://rodljus.blogspot.com
Postat av: helena

haha, vad söt du är! eller: jesi slatka!

2012-06-19 @ 14:22:12
URL: http://manbeater.blogspot.com
Postat av: fanny banany

haha, "uttrycket "is the shit" is the shit". love it! vill bara tala om för dig hur JÄVLA inspirerande du är. blir glad av att komma in här och läsa det du skriver. tack för det!

2012-07-05 @ 02:04:39
URL: http://monamourmacherie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0