Medborgare, medborgare

Hej kära medborgare!
Igår ställde min föreläsare i den luddiga kursen "Teori", den luddiga frågan:
Vilka är medborgare? 
Jag tänkte direkt på er, kära medborgare. 
Själv fick jag ordet från Cornelis Vreeswijk. Det låter så fräsigt när han sjunger det. 
Det kan vara en härskarteknik men också ett försök till gemenskap. 
Vilka som anses vara medborgare, beror på vem som får frågan.
 
För Jimmy Åkesson är inte nysvenska muslimer riktiga medborgare.
För Ulf Brunnberg är inte kvinnor riktiga medborgare. 
För mig så är alla medborgare. Även hundar och igelkottar och grisar. 
Fast kanske inte Jimmy Åkesson och Ulf Brunnberg. 
 
Jag känner att ordet "medborgare" handlar om vilka man känner någon slags respekt för,
och någon slags samhörighet med. 
 
Vad säger ni? 
Vilka är, och är inte era medborgare? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0