Varför objektifierar vi kvinnor?

 
Tja, läget?
Nu ska jag förklara varför män, kvinnor, du och jag objektifierar kvinnor.
För det gör vi. Det är ett faktum skrivet i jordskorpan.
Första steget är att förstå att vi gör det.
Andra steget är att förstå varför vi gör det.
Tredje steget är att ELDA UPP STADSHUSET OCH KASTA TAMPONGER PÅ POLISEN
Skoja.
Tredje steget är att försöka förebygga att objektifiering reproduceras.
 
 
Men ett steg i taget.
 
Vad är objektifiering?
Objektifiering betyder att omvandla ett subjekt till ett objekt.
Genom objektifiering reducerar vi en person eller grupp till någonting passivt.
Det handlar inte nödvändigtvis om att likställa en kvinna med en sexleksak.
Oftast handlar det om att ha inställningen Kvinna = Den aktiva mannens motpol.
Det vill säga den passiva. Den andra parten. Sidekicken. Birollen. Undantaget.
Vi kan avguda kvinnor, tycka att de är världens vackraste finaste varelser
men samtidigt bidra till ett oerhört destruktivt kvinnoförtryck.
 

En piedestal är lika mycket fängelse
som vilket litet, begränsat utrymme som helst
- Gloria Steinem
 
 
 
 
 
 

Här är ett typexempel på hur de flesta INTE konkret objektifierar kvinnor hela tiden.
De flesta jag känner tycker inte att reklambilden ovan är helt okej.
Och när de hör uttrycket "objektifiera"
tänker de därför "Nej sånt där sysslar inte jag med".
Visst, bilden är objektifierande in absurdum
Men du behöver inte vara en belgisk öljätte eller strippklubbstammis för att objektifiera kvinnor.

Vi objektifierar inte kvinnor för att vi vill göra det, och det sker sällan medvetet.
Kvinnor objektifierar också andra kvinnor.
Hela vårt "moderna" samhälle bär på en social konstruktion
där objektifiering av kvinnor är en stor del av byggstenarna.
 
 
 
 
 
Varför objektifierar vi kvinnor?
Det är för att samhället och vår omgivning indirekt talar om för oss att kvinnor är objekt.
Det är för att Stephen Hawkins kan påstå att kvinnor är "ett fullständigt mysterium",
och få tidningar att muntert haka på.
Tidningar, böcker, filmer och kändisar enas om att kvinnor är
"det största mysteriet man känner till".
 
Det är en välkänd refräng när män bräkar på om att de inte förstår sig på kvinnor.
Att kvinnor är oerhört komplicerade, och kvinnorna själva sjunger ofta med i denna visa.
Vi är ju komplicerade? tänker vissa kvinnor.
Jag är inte komplicerad, men de flesta kvinnor är det! tänker andra kvinnor.
 
Men.
Den enda anledningen till att vi inte förstår kvinnor...
Är ni beredda på att få höra er livs sanning?
Den enda anledningen till att vi inte förstår kvinnor...
Är ni beredda på att höra svaret på gåtan?
Den enda anledningen till att vi inte förstår kvinnor...
ÄR NI REDO ATT FÅ HEMLIGHETEN AVSLÖJAD???
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den enda anledningen till att vi inte förstår kvinnor
är för att samhället och vår omgivning aldrig har lärt oss
att betrakta livet och världen
genom kvinnors ögon. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Män objektifierar kvinnor grövst, men även heterosexuella kvinnor objektifierar kvinnor.
Ofta i samma eller större mån än de objektifierar män.
Detta beror på att kvinnor också vuxit upp i detta mansdominerande evighetspatriarkat.
Vi delar samma värld, samma omgivning, samma TV-kanaler och maktstrukturer.
Kvinnor lever inte i en separat kvinno-värld. Vi kvinnor lever också i ett patriarkat
som påverkar vår inställning och syn på ja, livet.
Som jag redan tjatat om så är historieböckerna skrivna av män.
Det är männens verklighet vi lever i.
Nästan all känd konst genom historien är skapad av män, genom männens ögon,
och manliga producenter och regissörer fortsätter att dominera film och TV.
Idag.
Män får utrymme. Kvinnor får ett separat kvinno-utrymme.
Så är det.


Detta fenomen, att vi omedvetet ser på världen genom mäns ögon,
kallas inom vetenskapsteori för "The Male Gaze" (Den Manliga Blicken),
och applicerades först på hur kvinnor representeras i film
just för det manliga ögats njutning.
Många hävdar att The Male Gaze går att applicera på hela vårt samhälle,
och vårt sätt att se på saker. Därom tvistar som alltid de lärda,
men jag hävdar att det är så
eftersom allt i den verklighet jag känner till pekar på det.
 
 
 
 
 
 
Varför är objektifiering av kvinnor mer skadlig än dito av män?
Det som många uppfattar som "objektifiering" av män är ofta inte objektifiering,
utan enbart lite gammal hederlig sexualisering.  
Mannen är oftast sexig i en aktiv kontext. Såhär:
 

Han gör något. Är stark, har makt och kontroll över sig själv.
Han är i en konkret miljö. Han är Aktiv.
Till skillnad från kvinnan:

 
Dessa bilder fick jag fram genom att googla "sexy man" och "sexy woman".
Dessutom är mannens kroppsideal mindre objektifierande än kvinnans:
Stor och stark = Praktisk, mäktig = Aktiv
Liten och smal = Opraktisk, inte mäktig = Passiv
(och JA det finns såklart massor av undantag,
men vi kan alla att se ett VÄLDIGT tydligt mönster som bekräftar min poäng).
 
 
 
 
 
 
Okej okej Melissa. Kvinnor blir objektifierade. Det suger. Vi fattar.
Men vad ska vi göra åt saken?
 
Hehe jadu. Vi lever fortfarande i ett patriarkat. It's a man's world after all.
Vi kan inte säga FUCK YOU var gång en lärare sätter kvinnor som undantag i ett exempel.
Vi kan inte lägga oss på marken och skrika så fort kvinnor exkluderas.  
Vi kan inte smiska män i ansiktet så fort de stirrar på kvinnor från topp till tå.
Vi kan inte trakassera alla medieföretag i världen med upplysande mejl.
...Eller? Det sista kanske? Nä jag vet inte.
 
 
Det vi KAN göra är att börja tänker efter. Prata. Kommentera.
Vi kan själva reflektera kring hur VI ser och återskapar vår verklighet.
Hur skriver vi om kvinnor i en skoluppgift?
Hur talar vi till kvinnor i jämförelse med hur vi talar till män?
Vilka attribut väljer vi att använda när vi beskriver en kvinna?
Kan vi försöka värdera kvinnor mindre efter deras utseenden?
Sluta tala om kvinnor i objektifierande termer och sluta se mannen som norm?
Kan vi det? Jag försöker varje dag men misslyckas ofta.  

Det handlar INTE om att utrota bilden av att det finns olika kön.
Det handlar ENBART om att sluta se mannen som överordnad kvinnan,
och därmed låta objektifiering av kvinnor fortsätta sprida sig som böldpest i samhället.
 
 
 


Vi måste aktivt anstränga oss. Sprida kunskapen. Sprid detta blogginlägg?
Det borde inte vara så svårt att ta ställning nu när ni vet hur det ligger till.
Visst, det är en utmaning men det är det bästa jag kan komma på just nu,
tätt följt av att bränna ner stadshuset och kasta tamponger på polisen.
Men det vill jag mest göra för att det låter kul. Hehe.
 
 
 

Folk klagar ibland på att jag ser allt genom feministiska genus-glasögon,
hittar orättvisor och problem i nästan allt
när faktum är
att jag bara tagit av mig de manliga glasögonen.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stella

Melissa, du är min nya förebild. Jag älskar allt det självklara du skriver. SLUTA INTE FFS!

Svar: Åh men tack vad hedrad jag känner mig! Lovar att inte sluta förrän jag är nöjd och det kommer jag aldrig bli. Puss!
Melissa

2013-11-20 @ 13:01:34
Postat av: fanny

men gud kvinna, RYSNINGAR, du är så bra, nu ska jag sluta stalka varje inlägg med kommentarer. :P

2013-12-13 @ 15:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0