0,01 promille intressant och tre pixlar tveksam humor

 
 
Jag har inte skrivit något här sedan förra året.
Till min ursäkt har jag inte haft någon dator,
och det är ju fördelaktigt att ha en sådan om en ska skiva saker exempelvis här.
 
Mitt nyår var lite danskt och mycket roligt.
Såhär såg jag ut
 
 
 
Här är mitt döcoola sällskap Maritte
 
 
 
Nu håller jag på att skriva en uppsats om gestaltningen av Lisbeth Salander
i den svenska vs. den amerikanska filmtolkningen av boken Män Som Hatar Kvinnor,
ur ett feministiskt perspektiv såklart.
 
Det finns många exempel på hur Salander objektifieras och sexualiseras
på ett klassiskt förminskande sätt, samt är mer passiv i den amerikanska versionen.
Hollywood är bra på att objektifiera kvinnors existens och förminska deras persona.
Svensk film också till viss del, tänkte jag när jag såg Håkan Hellström-filmen "Känn Ingen Sorg".
Den var inte helt osmaklig, men ganska.
Lite för många närbilder på vickande kvinnohöfter och andra kroppsdelar
tillhörande en ytterst stereotypisk gestaltning av pangbrud.
Inga dito på någon man.
Vilket känns unket, ocharmigt och framför allt: ohåkanhellströmskt.
 
Nå väl. Bra soundtrack i alla fall, men det har visserligen The Girl with the Dragon Tattoo också.
Dock är ingen av dessa filmer ovanligt bra.
 
 
 
 
 
Förresten, nån som vet var jag kan få tag i en sån här guldig dräkt
som hon har på sig när hon rullar runt stripp-pålen?
Vill ha en sån när jag ska redovisa min uppsats för klassen.

 
 
 
Tänk om jag skulle byta efternamn till Bruk, så när jag är i USA
kommer allt tjänstefolk kalla mig "Miss Bruk".
Men då skulle ingen vilja ha mig.
Det finns så många möjligheter i livet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0