Det har jag lärt mig idag

Skrev en dikt inspirerad av Tom Paxtons "What Did You Learn In School Today?".
 
 
 
Vad har jag lärt mig för viktigt idag?
Vad har jag lärt mig idag?
 
 
Jag har lärt mig att vi har demokrati
Att landet styrs av alla vi
Fast riksdagsmän är jättesnälla
och bestämmer allt som måste gälla
Hjälper oss med det mesta
Vi vet ju inte vårt eget bästa
 
Maktens ord är folkets lag
Det har jag lärt mig idag
 
 
 
Jag har lärt mig att liberalism gör mig fri
Och separerar mig från ni
Med egna pengar att addera
Så att jag kan konsumera
Och om jag då blir arbetslös
Så är jag ganska värdelös
 
Det är dumt att vara svag
Det har jag lärt mig idag
 
 
 
 
Jag har lärt mig att motstånd inte lönar sig
att våldtäkt är bättre än pepparspray
att polisen alltid hjälper oss
och att det är fel att slåss
(om du inte är polis och ostraffbar
för då är övergrepp självförsvar)
 
Enbart makten får använda slag
Det har jag lärt mig idag
 
 
 
 
Jag har lärt mig att män skapat allt vi har
och fortsätter styra så himla bra
Ibland får kvinnor hjälpa till
Fast avla och vara snygga är allt vi vill
även om det är trist i mångt
för feminismen har faktiskt gått för långt

Kvinnor ska vara män till behag
Det har jag lärt mig idag
 
 
 
 
Jag har lärt mig att det finns två former
för alla stöps i heteronormer
Där andra bestämmer ens identitet
som måste vara könskonkret
och om du inte passar i den
så är du en konstig och förvirrad hen

Normen har inga undantag
Det har jag lärt mig idag 
 
 
 
 

Jag har lärt mig att ingen är rasist
även om personen är rasist
och sitter i ett regeringsparti
i denna idylliska demokrati
Yttrandefrihet är medias allehanda
för att sprida rasistisk propaganda

Rasism främjas av svensk grundlag
Det har jag lärt mig idag
 
 
 
 
Jag har lärt mig att fattiga måste härda
Att sjuka och gamla är mindre värda
och att utsatta är samhällets belastning
För tillväxt mäts i kapitalavkastning
Enbart latmaskar har det svårt
För rika har faktiskt kämpat hårt
 
Lycka är när rika får jobbskatteavdrag
Det har jag lärt mig idag
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0